آخرین اخبار
کد مطلب: 124351
از وعده هاي عمل نشده/
ميوه هاي برجام، نرسيده خشک شدند/ سرنوشت نامعلوم وعده هاي ايجاد اشتغال، خروج از رکود و بهبود معيشت مردم
تاریخ انتشار : 1395/09/02 08:26:48
نمایش : 3311
روحاني روزي برجام را آفتاب روشن و روز ديگر آب حيات معرفي کرد و در آخرين تشبيهات اش برجام را به باغ سيب و گلابي که هنوز ميوه هايش نرسيده است معرفي کرد، گويا رئيس جمهور خود نيز مي داند مردم از اين تشبيهات و وعده هاي سرخرمن خسته شده اند و اين حنا ديگر رنگي بين مردم ندارد.
به گزارش سلام لردگان؛ به نقل از راه دانا؛ «دولت تدبير و اميد نخواهد گذاشت اين همه جوان بيکار در مقابل فرزندان و خانواده شرمنده باشند» اين جمله را حسن روحاني در تبليغات انتخاباتي خود در سال 92 به زبان آورد. رئيس جمهور امروز و کانديداي آن روز انتخابات تنها اين وعده اقتصادي را مطرح نکرد و گفت: همين کارخانه هاي موجود در کشور اگر به جاي 20 درصد 60درصد کارکنند، بخش عظيمي از مشکلات برطرف مي شود و در ماه هاي ابتداي آغاز به کار دولت تدبير و اميد موانع از سر راه برداشته مي شود.

روحاني بارها خود را منجي اقتصاد دانسته و تاکيد کرد: «برنامه من نجات اقتصاد کشور است و اقتصاد ما امروز نياز به نجات دارد بنابراين من به کمک شما غيورمردان به دنبال بازگشت ثبات و آرامش به اقتصاد کشور هستم که با برنامه و اميد امکان‌پذير است و اساس برنامه‌ اقتصادي من بر دو محور «توليد ثروت ملي» و «توزيع عادلانه ثروت استوار است .»

رئيس جمهور براي تحقق وعده هايش 100روز مشخص کرد، حال همه مردم منتظر اقدام فوق العاده دولت بعد از اين زمان بودند .

100روز تمام شد ومردم هيچ تغيير محسوسي در وضع اقتصادي مشاهده نکردند و نوبت گزارش به مردم رسيد، اما رئيس جمهور به جاي گفتن اقدامات انجام شده در اين 100 روز صبحتهاي ديگري را به مردم زد، روحاني گفت: نخستين روزهاي بعد از انتخابات، اولين مشکل ، مشکل شرايط کالاهاي اساسي در کشور بود. من فکر مي کردم  که حداقل  انبارهاي کشورهاي از کالاهاي اساسي براي سه چهار ماه کافي باشد ولي اينگونه نبود. اين گزارش قبل از مراسم تحليف به دستم رسيد و آن حاکي از  کمبود کالاهاي اساسي در کشور از جمله مشکل  کمبود گندم بود. همچنين در ان روزها  گزارشي به دستم رسيد که فقط در يکي از استانهاي کشور در سيلوها  براي 3 روز  مصرف مردم گندم موجود است.

روحاني پا را فراتر از اين اظهار نظر گذاشت و تصريح کرد: «مسئله دوم بعد از شروع کار دولت در مرداد ماه اتفاق افتاد که من تعبير خزانه خالي را در سخنراني خود بکار بردم. 210 هزار ميليارد تومان سالانه بايد در خزانه موجودي داشته باشيم به عبارتي ماهيانه 17 هزار و 500 ميليارد تومان بايد دولت درآمد داشته باشد تا بتواند سالانه 210 هزار ميليارد تومان ذخيره کند.

Image result

رئيس جمهور دولت يازدهم براي اينکه توپ وعده ها را از زمين خود خارج کند مهمترين طرح عمراني دولت دهم که به آن بسيار مفتخر بود نشانه رفت و گفت: مسکن مهر براي افراد کم درآمد جامعه  طراحي شد و هيچ کس نمي تواند  منکر  ساخت مسکن براي مردم شود اما اينکه اين مسکن چگونه ، کجا و با چه شرايطي ساخته شود مهم است .بايد ديد که منابع اين مسکن از کجا تامين مي شود؛ اگر پول اين مسکن از جيب  تک تک مردم تامين شود مسلم است که  نقدينگي افزايش مي يابد.

حال ديگر بر همگان مشخص شد که دولت وي کاري براي رونق اقتصادي و رفع رکود انجام نداده و قصد دارد با بهانه جويي ناکامي ها را به گردن دولت قبل بياندازد.

اما دولت براي شانه خالي کردن از انجام تعهداتش تنها دولت قبل را تخريب نکرد ، استراتژي تاخيري ديگر دولت برجام بود، دولت يازدهم و تيم رسانه اي آن با همانگي با رسانه هاي زنجيره اي اصلاح طلب دليل ناکامي اقدامات دولت را نبودن منابع کافي و تحريم هاي فلج کننده  معرفي کردند و تنها راه رونق اقتصادي و  رفع رکود را توافق هسته اي با دولت هاي غربي دانستند.

Image result

ماه ها گذشت و توافق هسته اي به امضاي طرفين رسيد، رسانه هاي اصلاح طلب و حامي دولت اين توافق را پيروزي تاريخي دولت معرفي مي کردند و مردم را به شادي و حضور در خيابان ها تشويق مي کردند.

با امضاي توافق هسته اي و موج رسانه اي که جريان حامي دولت و جريان اصلاح طلب ايجاد کرده بودند وضع اقتصاد اندکي بهبود يافت ولي اين موج چند روز بيشتر دوام نياورد و اوضاع کشور به حالت قبل از توافق هسته اي بازگشت. اما دولتي ها استراتژي تاخيري خود را همچنان ادامه مي دانند و برا اين نکته تاکيد مي کردند که روز اجرايي برجام چند ماده ديگر است.

Image result

چند ماه ديگر گذشت و برجام در مجلس تصويب شد حال نوبت طرف آمريکايي بود که برجام را تصويب و اجرايي کند، آمريکايي هم بعد از چند روز برجام را تاييد و اجرايي کردند.ديگر صداي فرياد رسانه هاي اصلاح طلب به آسمان مي رسيد و برجام را فتح الفتوح دولت يازدهم مي دانستند.

البته دولتي ها همزمان استراتژي بهره برداري سياسي از برجام را مطرح کردند و استراتژي موافق برجام و مخالف برجام را دنبال مي کردند و مخالفان برجام را عده اي معرفي کردند که دلشان به حال مردم نسوخته و تنها منافع خود را فرياد مي کنند آنها اين پازل را تا جايي پيش بردند که موافقان برجام را ميانه رو و مخالفان را تندرو و افراطي معرفي کردند و تا مي توانستند به قهرمان سازي ظريف پرداختند.

Image result

اما اين اقدامات سياسي دولت و رسانه هاي همسو هم نتوانست دغدغه اصلي مردم يعني معيشت را در جامعه کمرنک کند و مردم همچنان منتظر اقدام جدي دولت بودند.

رسانه هاي حامي دولت براي کمرنگ سازي مجدد اين دغدغه ملي بحث تقابل خود با مجلس و بعضي از نهادهاي کشور را رسانه اي کردند و دليل ناکامي هاي دولت خود را علاوه بر اقدامات دولت سابق بر پاي مخالفان دولت و ديگر نهادهاي کشور معرفي کردند و استراتژي «منتقدان من تندرو هستند» را دنبال مي کردند.

دولتي هاي يکي از مهمترين موانع خود را مجلس اصولگرا معرفي کرده و رسانه هاي حامي دولت به طور هماهنگ پرونده گام دوم را اجرايي مي کردند.گام دوم به معرفي رسانه هاي حامي دولت تکميل گام اول يعني پيروزي اصلاح طلبان و حاميان دولت در مجلس بود.

Image result for ‫روحاني در تبليغات انتخابات 92‬‎

حاميان دولت به مجلس راه يافته و شعارشان را هماهنگي با دولت براي رونق اقتصادي و اجراي صحيح برجام قرار دادند نمايندگان مجلسي که بعد از 9 ماه از حضورشان در مجلس هنوز هيچ اقدام ملموسي براي رونق اقتصادي نکرده اند.

روحاني روزي برجام را آفتاب روشن و روز ديگر آب حيات معرفي کرد و در آخرين تشبيهات اش برجام را به باغ سيب و گلابي که هنوز ميوه ها نرسيده اند معرفي کرد، گويا رئيس جمهور خود نيز مي داند مردم از اين تشبيهات و وعده هاي سرخرمن خسته شده اند و اين حنا ديگر رنگي بين مردم ندارد.

اما رئيس جمهور در سخنراني روز چهارشنبه خود در جمع مردم گفت:بعضي مي پرسند بعد از برجام تحولاتي که به وجود آمد کدام است، امروز فرصت اين بحث را ندارم. عده اي مي خواهند مردم را به سمت ياس دعوت کنند.روحاني خود مي داند که ديگر نمي تواند افتخار چنداني به برجام کند و فرصت بحث در اين باره را ندارد.

بعد از روحاني  ديگر حاميان وي نيز يک به يک اعتراف مي کنند که روحاني نتوانسته حتي به رکود خش وارد کند. علي يونسي دستيار حسن روحاني نيز  معتقد است: به هر حال مشکلات بزرگ اقتصادي در کشور از رکود گرفته تا بيکاري وجود دارد.

يونسي سخني که بارها دلسوزان کشور و منتقدان برجام تکرار مي کردند را به زبان آورد و تصريح کرد: به باور من دولت بايد به تلاش‌هايش سرعت ببخشد و به انتظارات جامعه در حوزه اقتصادي پاسخ بيشتري دهد. در همين فرصت باقيمانده دولت بايد تحرکات مشهودي را انجام دهد، تحرکاتي که نتيجه‌اش براي مردم ملموس‌تر باشد. انتظار ديگري از دولت مي‌رود و آن در خصوص تغييرات مديريت سيستم اجرايي است.

صادق زيباکلام يکي ديگر از حاميان دولت نيز معتقد است: آقاي روحاني و تيم اقتصادي ايشان در برخي از دروس مردود شده‌اند. آقاي روحاني مي‌داند که رکود همچنان باقي است و عملا اقتصاد کشور در باتلاق رکود گير کرده است و در بخش‌هايي مانند اشتغال به‌ويژه اشتغال فارغ‌التحصيلان‌ دانشگاهي عملا بيکاري ادامه يافته است.

زيباکلام ادامه داد: اگر اعلام کنيم آمار بيکاري به مراتب بيش از آغاز سال است سخن گزافه‌اي نگفته‌ايم. اقتصاد ايران اقتصادي ورشکسته است و مطلوب است رئيس‌جمهور راهکاري را اجرا کند که اقتصاد کشور را در تمامي جهات از رکود خارج و جلوي افزايش بيکاري را مسدود کند.

اکنون ديگر حاميان دولت هم بر اين نکته که کشور ما راهي جز تلاش و اقدامات جهادي ندارد رسيده اند ولي با وضع موجود در حرکت دولت بعيد است اين دولت توان اجرايي خاصي را براي حل مشکلات اقتصادي داشته باشد و به همان باغ برجام هميشگي خود دلخوش است تا بتواند سيب يا گلابي موردنظر را برداشت کند.

انتهاي پيام/
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 



جهت عضويت در کانال های خبري سلام لردگان روی تصاویر کليک کنيد
پیوند
سايت رهبري

دولت

مجلس